Zeilen op de Oostzee - Verhaal 2 - naar Denemarken

29 mei 2018 - Juelsminde, Denemarken

Scrol helemaal naar beneden voor de andere 8 reisverhalen

Samenvatting: we zijn nu op de Oostzee in Denemarken. Het lijkt wel alsof we in Griekenland zeilen. Op de eerste drie dagen na alleen maar prachtig weer en overheersend oostenwind. Door de aanhoudende oostenwind deden we er wel 20 dagen over om op de Oostzee te komen. Bij westenwind is dat 1 week. Maar we hebben alle tijd - dat voelt fantastisch - en het weer maakt alles goed. Dus lekker hangen op waddeneilanden en op het wad van NL en Duitsland. Bij gunstige wind weer wat verder oostwaarts. De eerste week op de Oostzee zeilden we tussen de eilanden van de archipel van de Kleine Belt. Te gek dat we in dit prachtige zielgebied met z'n tweeën zo heerlijk kunnen scharrelen en dan met dit weer....

We hebben geen vast plan. We zeilen nu van de Kleine Belt noordwaarts naar het Kattegat, naar Aarhus. Daarna mogelijk richting Kopenhagen en Zweden, als de wind meewerkt.

Route

Dag 1 Uitgezwaaid door Hella, Sjoerd en Piet, vertrek in de regen naar Enkhuizen. NO 4 toenemend 6, regen

Dag 2 Workum, W-ZW 3/4, regen

Dag 3 Workum, verwaaid

Dag 4 via Harlingen naar Vlieland, prachtige klassieke waddentocht. Z 4/5, zon, fris

Dag 5 Dagje Vlieland, weinig wind NW, zon, fris. Plan over zee naar Duitsland strandt wegens voortdurende oostenwind

Dag 6 Vlielander Balg, geankerd op het wad, weinig wind, zon, warmer

Dag 7 Fransche Gaatje, wad onder Vlieland, drooggevallen, schitterend weer

Dag 8 Terschelling, O 3/4

Dag 9 Dagje Terschelling, fietsen op de vouwfietsen.

Dag 10 Dagje Terschelling, weinig wind, zomerweer

Dag 11 Ameland, over het wad

Dag 12 Lauwersoog W-NW 3/4 bewolkt, koeler

Dag 13 Lauwersoog. Plan naar Schier, echter er is doodtij en verlaging door oostenwind, we komen de haven niet in. We lopen Ulco en Rinnie, zeilvrienden, mis

Dag 14 Delfzijl. Alternatief plan door de aanhoudende oostenwind varen we binnendoor via Groningen en naar Delfzijl

Dag 15 Norderney. Van Delfzijl steken we over het wad in een keer naar Norderney (Duits waddeneiland) , O later N 3/4, zware onweersbui op het Juister wad

Dag 16 Dagje Norderney, prachtig weer

Dag 17 Cuxhaven. Op dringend advies van ervaren Oostzeezeiler Dick ("anders lig je hier nog een week"), die we op Norderney ontmoeten, (zeilt solo met kat) varen we, tegen onze principes,  op de motor over zee door de Duitse Bocht naar Cuxhaven, 65 Nm (120 km). Weinig oostenwind. 4 uur 's morgens weg i.v.m. de getijstroom, 10,5 uur gevaren. Prachtig weer.

Dag 18 Elbe, Brunsbuttel, Noord-Oostzeekanaal (NOK), 40 km. In Brunsbuttel door de sluis voor het traject van 100 km door het kanaal, samen met veel zeeschepen. Noordelijk 6. Prachtig weer

Dag 19 NOK Rendsburg op 60 km van de 100. Motorgestotter (voor het eerst in de 14 jaar dat we met de Zeekoet varen en dan net midden op het NOK hebben we een motorprobleem). Na het vervangen van het dieselfilter (gelukkig hadden we een reserve, ooit in Ramsgate gekocht) konden we verder. Prachtig weer

Dag 20 Laboe, Oostzee. Eerst nog 's morgens in Rendsburg koffie met Piet, Jos en Luna (hond), die met de camper door Denemarken reisden en op de terugweg vlakbij Rendsburg stonden. Daarna het laatste deel van de 100 km voltooid en door de sluis in Holtenau de Oostzee op (Kieler Fjord), op onze bestemming!!! Uit eten in de haven Baloe om dit te vieren. Prachtig weer

Dag 21 Maasholm aan de Schlei, geankerd,in baai. 7 uur gevaren. NO draaiend O 1/3  Prachtig weer

Dag 22 Eiland Lyo, We zeilen de Deense wateren in. 7 1/2 uur gevaren. Lekkere zeiltocht. Geankerd. ZO - O - ZO 3/4 > 2/1. Prachtig weer

Dag 23 Eiland Lyo, haven. O 6. Dagje op dit eilandje. Prachtig weer

Dag 24 Faaborg, havenstadje op Funen. Gefietst over Funen. Nieuwe reserve dieselfilters gekocht. O weinig wind. Prachtig weer

Dag 25 Eiland Avernako, geankerd in baai, weinig wind O draaiend N

Dag 26 Sonderborg, stad op het eiland Als. Schitterend zeilweer. 6 uur gevaren. O-ZO 4-5

Dag 27 Eilandje Aaro, haventje. Schitterend zeilweer, 5 1/2 uur gevaren.  ZO 5/6 afnemend 2/3

Dag 28 Haderslev Fjord geankerd, mooiste ankerplek ooit.

Dag 29 Middelfart, oude haven, in de smalle doorgang van de Kleine  Belt naar de Samso Belt / Kattegat, 21 zeemijl, 5 uur

Dag 30 dagje Middelfart. De dieselmotor stotterde gisteren één keer. Vervelend, want je moet altijd kunnen vertrouwen op het ijzeren zeil. Toch aanleiding om een monteur - Kim - ernaar te laten kijken en servicebeurt geven. Was leerzaam en aardige man met liefde voor het ambacht.

Dag 31 Juelsminde, oude haven. Pittige zeiltocht kruisend tegen de NO 5/6. 6 uur, 30 zeemijl (29 mei)

1. Marjon en Bert:
    30 mei 2018
    Leuk, superleuk om te lezen en te zien wat jullie allemaal beleven. Klinkt heerlijk en ziet er fantastisch uit. Liefs!
  2. Arnold van Dijk:
    30 mei 2018
    Leuk om te volgen. Ik ga op de kaart opzoeken waar jullie ongeveer zijn. Veel plezier verder
  3. Rein De vries:
    30 mei 2018
    Heerlijk zeil en vaarverslag. Haast heb je met dat mooie weer natuurlijk niet.
    Mooie reis
  4. Dianne en Henk:
    30 mei 2018
    Wat zijn jullie een boffers met dat prachtige zonnige weer.mooie foto's. Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat.
  5. Anna:
    30 mei 2018
    Leuk om te lezen en prachtige foto's! Het mooie weer weegt vast op tegen al dat vermoeiende opkruisen. Maar oostenwind zorgt ook vaak voor mooi weer, toch?
  6. Jan:
    30 mei 2018
    Hartstikke leuk om te lezen en jullie zo te volgen! Wat treffen jullie het met het weer! Goeie vaart verder!
  7. Arjo:
    30 mei 2018
    Roept mooie herinneringen op aan tijden her. Tocht destijds met matig zeewaardige platbodem. Ankeren met alleen ketting bij windkracht erg veel. Tja. Doen jullie beter. En dan het Deense (zee)lanschap. Genieten. Veel zeilgenot jullie!
  8. Els Slagboom:
    30 mei 2018
    Zou dat mooie weer er nou gewoon voor jullie zijn?
  9. Jantine:
    30 mei 2018
    Ha zeilers, wat een lekker leventje hebben jullie daar. Leuk zo'n verslag! Veel goeds voor het vervolg gewenst.
  10. Yvonne:
    30 mei 2018
    Heel leuk om wat vernemen, en zien!
  11. Jacqueline:
    30 mei 2018
    Wat heerlijk om te zien. Echt gaaf. Herkenbaar die motorpech, maar bedankt voor de tip dieselfilter mee aan boort. Dank je wel voor het verslag en erg leuk te zien dat jullie zo genieten. Dus....we zien graag het vervolg. En ...die maaltijd zag er goed uit zie toch een kooktalent 😉 lieve groet Jacq
  12. Benno:
    31 mei 2018
    Heel leuk om op deze manier toch een beetje mee te zeilen. Veel vaarplezier.
  13. Rob:
    1 juni 2018
    Leuk om jullie avontuur te volgen :-)
    Wat een prachtige foto's (gebruik er gelijk 1 als screensaver)
  14. S.B. Brilhuis:
    1 juni 2018
    Heerlijk om te lezen! Zo geniet ik en zeil ik ook wat mee.Haderslev Fjord, mooiste ankerplek, ben heel benieuwd! En in Delfzijl ben ik geboren, grappig!
    Dit weekend ga ik zeilen op het IJsselmeer met heel weinig wind... voorspelling is 2. Geniet ze verder!
  15. Von:
    2 juni 2018
    Ik geniet van jullie reislogger, heerlijk om jullie tocht over de wateren van onze aarde te volgen! De Waddeneilanden hebben wij in 2012 per fiets aangedaan.....was wel een boot nodig voor de overtocht.... Ben benieuwd naar de verdere avonturen, in alle geval goede vaart toegewenst!
    Liefs en groet,
    Von
  16. Von:
    2 juni 2018
    Zat even met mijn naam te klooien! Ook natuurlijk goede tocht toegewenst namens mijn maatje!
    Rob en Von
  17. Ed Sanders:
    3 juni 2018
    Leuk dat je toch geblogd hebt. Spannend die motorpech! Fijn dat jullie mooi weer hebben. Als je weer terug bent, moet je me maar eens uitleggen hoe die mooiste ankerplek ooi teruit ziet. Groetjes, Ed
  18. Hans:
    6 juni 2018
    Slauerhoff (aangepast aan jullie)

Zeekoorts

Wij wilden weer op zee gaan, een goed schip en in 't verschiet
    Een ster om op aan te sturen, anders verlangen wij niet.
    Het rukken van 't wiel, 't gekraak van het hout, het zeil ertegen,
    Als de dag aanbreekt over grauwe zee, door een mist van regen.

Want de roep van de rollende branding, brekende op de kust,
    Dreunt diep in het land in onze oren en laat ons nergens rust,
    't Is stil hier, verlangen een stormdag, met witte jagende wolken
    En hoogopspattend schuim en meeuwen om kronk'lende kolken.

Wij zijn bevrijde zwervers, willen nergens anders heen.
    Dan gelaten door de wind gaan, weg uit de stad van steen.
    Tesaam, geen haard verwacht ons. Wij blijven liever zonder.
    Hebben genoeg aan water, lucht en een glas in 't vooronder.
  19. Simon:
    10 juni 2018
    Hoi Michel en Mieke,

We hebben net jullie blog van jullie jullie reis gelezen. Wat een mooi avontuur en wat een mooie foto's. Geniet ervan en veel plezier samen.
    Simon, Mia en Marleen
  20. Rinnie😘:
    10 juni 2018
    Rinnie Bokkers (en Ulco): 3 juni 2018
    Dag Michel en Mieke,
    Wat leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen!
    Jammer, dat we elkaar net niet troffen op het traject Ameland, Lauwersoog, Groningen, Delfzijl.
    Maar jullie hebben het weer goed benut en zijn lekker opgeschoten!
    Herkenbare plaatsnamen en foto's. We wensen jullie een hele mooie tijd en goede vaart.
    Hopen deze site nog vaak te bezoeken!
    Een warme groet uit Winsum.
  21. Von:
    11 juni 2018
    Ben zo benieuwd waar jullie nu zitten en hoe het met de motor gaat!
    Lieve groet,
    Rob en Von
  22. Hilde:
    12 juni 2018
    Wat een fantastisch avontuur en zo heerlijk dat jullie dat samen kunnen doen. Heel veel succes en plezier.