Zeilen op de Oostzee - Verhaal 8 Denemarken II / Afscheid van de Oostzee

18 augustus 2018 - Cuxhaven, Duitsland

ZEILEN OP DE OOSTZEE: DUITSLAND, DENEMARKEN ZWEDEN OOSTKUST, GÖTAKANAAL, ZWEDEN WESTKUST

Scrol helemaal naar beneden voor de andere 8 reisverhalen

Zie ook de foto's en de video's

Dag 90 van Grenaa naar Tuno, 35 zeemijl, 8 uur, 30 graden (vrijdag 27 juli)

Na de oversteek van Zweden naar Jutland zeilen we van Grenaa naar het kleine en mooie eiland Tuno. We vertrekken om 6:50 uur. Fantastisch zeilweer, eerst weinig wind, dan  een mooi ONO 4 tot 5. Onderweg kruisen we de route van Aarhus naar Samsö, die we 8 weken geleden zeilden. We zijn weer terug  in de prachtige Deense wateren.  De haven van Tuno is overvol. We meren af tegen een groot Engels zeilschip met een schipper en drie Engelse dames met een 50-‘er jaren look. Geweldig

Dag 91  Tuno

We lopen een rondje eiland en strijken neer op het terras van een restaurantje vlak bij de haven. De lucht oogt inmiddels dreigend tot zwart. Mieke rent naar de boot om luiken te sluiten en de boel stormvast te zetten haven (dat hardlopen van Mieke heeft zo zijn voordelen). Michel drinkt beide biertjes toch eerst maar op en arriveert op tijd aan boord voordat het natuurgeweld losbarst. Een half uur storm, waarbij de masten in de haven slagzij maken, dan lekker regen.

Dag 92 Naar Ballen op Samso. 20 zeemijl, 5:30 uur

Vroeg weg om te profiteren van de W wind. We moeten langs de Z punt van het eiland Samso om in Ballen aan de O kust te geraken. Bij de Z punt draait de wind naar Z,  goede timing! Maar de wind valt  later weg, de motor moet er helaas bij. We liggen als tweede schip in de haven. Later die dag komen er nog vier boten tegen ons aan. Het is een populaire haven en het is nog hoogseizoen.  Zwemstrandje naast de haven.

Dag 93 en 94 Fietsen op Samso en vermaak met de drukte in de haven.

Dag 95 naar de Grote Belt, Kerteminde, 25 zeemijl, bijna 10 uur.

Weer vroeg weg (7:15 uur) om de voorspelde  NW wind tot 14 uur op te pikken. Echter de windkracht is nihil, en traag laten we definitief het Kattegat achter ons en varen de Grote Belt op. In de verte zien we de enorme hangbrug tussen Funen en Seeland. We ankeren in de Kerteminde Bocht. Na twee drukke havens is voor anker liggen weer heerlijk rustig.

Dag 96 Haven Kerteminde.

Van de ankerplek varen we een mijl naar de haven van Kerteminde. Daar pakken we de bus naar de oude stad Odense, waar we op jacht gaan naar een telefoon voor Mieke (zie hieronder).

Dag 97 naar ankerplek bij Nyborg, W-NW 4, 16 zeemijl, 6 uur, heet .

Als de vlaggen in de haven wapperen varen we om 12 uur uit, hopend op voldoende wind. Dat valt weer tegen. We varen enkel op de gennaker, zonder grootzeil en zo leren we dat het bolle zeil beter blijft staan bij heel weinig wind. We zeilen langzaam naar de brug over de Grote Belt. We willen naar de eilanden Agerso  en Omo, in ZO richting. Echter eenmaal onder de brug door is de wind op en tuffen we naar de kust van Funen, bij Nyborg, en vinden een vrije meerboei (ankerboei)  in een mooie baai. We leggen op de kont vast, zodat het beetje NO wind de kajuit in waait en de buiskap schaduw biedt tegen de zon in het ZW. Want het is heet. Op deze prachtige avond eten we de zoveelste salade.

Dag 98 naar ankerplek bij  Troenso aan de Svenborg Sund, 20 zeemijl, 5:15 uur. Bewolkt lekker fris.

We willen nog oostwaarts  naar het Smalland vaarwater, de archipel onder Seeland, maar gezien de verwachte westelijke winden de komende dagen kiezen we richting Svendborg. Dat is nu heerlijk bezeild, met 5 knoop ‘halve wind’. We leggen aan in het haventje van Troenso, maar daar is weinig te doen, dus ankeren we later in de Sund. Er staat veel stroming in deze nauwe kronkelige doorgang tussen Grote Belt en de eilandenarchipel onder Funen. De stroomrichting wisselt met de windrichting.

Dag 99 Svenborg

Met forse stroom mee zijn we zo in Svenborg en vinden een mooi plekje in de oude haven van deze mooie stad met veel maritiem verleden. Leuk om hier te zijn.

DAG 100 Naar ankerplek Thuro Bund

Het is feestdag en Mieke komt met taartjes uit de stad. We willen eigenlijk naar Rudkobing op Sealand, maar weer beslist de wind (toch niet bezeild) en ankeren we op een zijarm van de Sund, op een populaire ankerplek. We tellen 28 schepen, onder andere Reade Roek (zie hieronder)

Dag 101 naar Eiland Skaro

Met forse stroom mee vliegen we door de Svendborg Sund  oostwaarts.We varen na een paar uur het haventje van het eilandje Skaro in. Hier is het rustig in de haven, plek zat. De Reade Roek legt later ook aan. Na een rondje eiland belanden we in de kuip van de Reade Roek voor biertjes.

Dag 102 Naar Aeroskobing op het grote eiland Aero, wind W 3/4

De wind zou Z zijn, we willen west. Echter de wind is west, dus kruisen we eerst W en besluiten dan Z te gaan, door deze prachtige archipel, naar Aeroskobing, een van de mooiste havenplaatsjes van Denemarken op het eiland Aero.  Het is heet, bewolkt en windstil in de haven. We liggen aan naast een klassieke zeilboot uit New Orleans, VS.

Dag 103, 104 en 105 Verwaaid op Aero

De hele week wordt de storm met orkaankracht al aangekondigd. Vrijdagmorgen 5 uur (dag 102) is het hoogtepunt. Wij hebben ons bootje tijdig in de haven verplaatst naar hoger wal (beschut voor de wind). Altijd een mooi spektakel dat natuurgeweld. Gevolg is dat het water 1,5 tot 2 meter is verlaagd. Al het water wordt naar Finland  Rusland geblazen. Het is tevens de bode voor ander, minder warm weer en meer wind. Niet onwelkom inmiddels. We fietsen het eiland over naar Marstal aan de oostpunt , de volgende dag naar Soby aan de westpunt, ca 13 en 17 km. Met de gratis eilandbus zijn we snel terug.

Tenslotte nog een guided tour door de oude stad Aeroskobing, met een totale smokkeleconomie in het grijze verleden, zo horen we.

Dag 106 Aeroskobing – Sonderborg, 30 zeemijl, 7:50 uur, W-ZW wisselend 3 en 5 Bft.

Zondag, na de stormachtige dagen, varen we vroeg uit, eerst beschut langs de kust van Aero tot de Z punt. Voorbij de punt is het hakken in een onrustige zee, nawee van de storm. We willen oversteken naar de Flensburg fjord,op de grens van Denemarken en Duitsland.  We hebben de wind tegen, maar met een paar slagen kruisen schieten we – dankzij de wind - toch lekker op. Het regent ook, kortom slecht weer en we vinden het lekker na zoveel tijd. Ons bootje heeft graag veel wind. Bij de aanloop van de Fjord kiezen we voor een stop in Sonderborg, het stadje waar we eerder, op de heenreis, 25 mei, waren. Als we tegen de kade liggen is er eindelijk koffie. Onderweg was het te ruig, met het risico van een door de kajuit vliegend koffiefilter.

Dag 107 door de Flensburg Fjord naar Flensburg (Duitsland) , ZO 3 – 1 Bf., 7:25 uur

Om 7 uur gaan we al weer los. We willen de mooie, slingerende Flensburg Fjord op. Het is helaas grijs en af en toe regen. Weinig wind, maar Mieke zet door en zo bereiken we toch zeilend de stad Flensburg. Ook hier koopt Mieke niet de verlokkelijke Birckenstock-sandalen, waar heel Denemarken op loopt. Michel betoont wederom geduld in de zoveelste schoenenzaak.

Dag 108 Flensburg – Schleimünde, W –NW 5 later 6, bewolkt, later zon en warm.

Fantastische zeildag. Door de NW wind is de hele kronkelende fjord uit bezeild. Het weer wordt steeds mooier en ook de fjord laat zich van zijn mooiste kant zien. Er staat een toenemende wind en tot Schleimunde, aan de ingang van de Schlei (Duitsland) speren we op topsnelheid. Kicken na al die zomerdagen met vaak wat laffe wind. Inmiddels staat er een stevige windkracht 6 en het is dan even ‘alles of niets’ als je het kleine onbeschutte en winderige haventje indraait. Het gaat goed. Weissenbier als beloning.

Dag 109 terug naar Laboe, 18,3 zeemijl, 3:51 uur, WZW 3 toenemend 5

Geweldige zeiltocht, mooi bezeild, stevige wind. Waardig afscheid van de Oostzee. Dit is ons laatste langere tripje. In Laboe waren we ook op de heenweg en opnieuw heerlijk gegeten in het sfeervolle visrestaurant aan de kade.

Dag 110 naar Holtenau bij de sluis van het Noord- Oostzee kanaal.

We tuffen eerst naar Kiel, maar komen daar in een moderne jachthaven en niet dicht bij het centrum. We gaan er weer weg en zeilen naar Holtenau, een sfeervolle kade bij de oude, kleine sluizen van het kanaal. We fietsen toch nog naar de Altstadt van Kiel. Er is niets aan.

Dag 111 Afscheid Oostzee (Vrijdag 17 augustus)

We liggen ’s morgens met een tiental schepen voor de sluis Holtenau. De deuren schuiven open, we varen erin en maken vast. We zien met weemoed langzaam de deuren dichtschuiven. Dat was de Oostzee.

Voor ons liggen nog een paar weken voor de terugreis, na het Noord-Oostzee kanaal, over de Elbe (eindelijk weer getij), door de Duitse Bocht, de Duitse Wadden, de Nederlandse wadden en geleidelijk aan naar huis. Wordt vervolgd.

========================================================

Het kopen van een telefoon

Het leven is toch niet volledig voor Mieke zonder telefoon (zie verhaal 7). In Odense gaan we op zoek. Alle telefoonwinkels in het centrum van de oude stad verkopen slechts telefoons mét abonnement. In een shopping mall  aan de rand van de stad zouden telefoons zonder simkaart wel worden verkocht. Michel denkt: daar gaan we toch niet heen! Maar we pakken de bus en in een Media Markt-achtige ellende maakt Mieke haar keuze. Dan moet de oude geredde SIM kaart het nog doen. De jonge verkoper probeert het en stelt vast dat die het niet meer doet. Mieke vol ongeloof en teleurgesteld. Michel denkt:  klaar, we hoeven de rest van de reis niet verder te zoeken. Met de bus verlaten we de troosteloze shopping mall. In de stad lopen we toch nog zo’n telefoonrepairwinkel in, altijd gerund door buitenlanders. De verkoper biedt van onder de toonbank een tweedehandsje aan. Mieke’s SIM kaart blijkt het gewoon te doen! Maar hij vraagt te veel geld. Als allerlaatste poging stappen we nog zo’n winkel binnen en daar lukt het. Van een aardige en behulpzame verkoper koopt Mieke voor een paar tientjes een prima LG toestel van een jaar oud. Hehe, ze is gered.

Beet!

Al jaren gooit Michel af en toe een vislijn uit, om voor eigen consumptie vis binnen te halen, maar al evenveel jaren zonder resultaat. Ook met de professionele makrelenvangset, cadeau gekregen van af en toe sportvisser - schoonzoon David,  lukt het alsmaar niet. Om moedeloos van te worden. Tot hij op de Grote Belt de lijn, het plankje en het kunstaas binnenhaalt en er drie makrelen aan blijken te zitten. Help, wat nu. Mieke komt erbij,  ervaring vanuit haar jeugd aan het kanaal. Een voor een haalt Michel de makrelen van de haken. Wat een prachtige beesten. En hoe lang zijn ze wel niet aan de vislijn meegesleurd. Wat zielig. Hij geeft ze terug aan de zee…..

Reade Roek

Op dag 100 komt op de ankerplek Thuro Bund een kleine rode boot aanvaren met NL vlag.  De Reade Roek, een kleine zeilboot van 6,5 m, waarmee Ieme, Fries,  solo-zeilend ook de hele zomer op de Oostzee rondvaart. We ontmoetten hem eerder op Ameland op dag 11 (9 mei). Geweldig toeval dat we op dag 100 elkaar weer treffen. Hij maakt vast aan onze boot, en zo hebben we toch nog een gast op ons feestje.

Controle….

In de haven van Flensburg patrouileert een motorschip met ZOLL erop. Zij zien ons met de NL vlag. Ze varen gelukkig verder. Op de fjord zeilend komt die boot plots op ons afsnellen, achterlangs…. die gaan enteren.  We nemen snel  de houding aan van gezapig stelletje (daar is niet meer zo veel voor nodig) , petten af  en vrolijk ontspannen verder zeilen. Dan varen ze verder. Ontspringen we zo een mogelijk onderzoek naar zo’n vermeende Hollandse drugsboot?

Door het oog van de naald……

’s Avonds zetten we de route uit: van Schleimunde in één recht lijn naar de Leuchtturm Kiel en dan naar Laboe.  Als we er midden doorheen varen zien we pas dat we een verboden gebied over het hoofd hebben gezien. Sperrgebiet  - unrein, Munition, Minenleger Ubungsgebiet.  Oeps… nu snappen waarom andere boten vlak langs de kust varen. Zo snel mogelijk zeilen we het gebied uit. De boetes van de Duitse autoriteiten zijn berucht  en geen enkel pardon! En het woord sperrgebiet haalt meteen vooroordelen naar boven. We kijken om ons heen. Verderop patrouilleren twee schepen van de Duitse marine. Oei, we zijn erbij. Snel laten we onze radarreflector zakken, dan kunnen ze ons op de radar niet meer volgen. Ze komen niet dichterbij….. Later komt een kleinere kustwachtboot op ons af…… maar die gaat toch achter langs. In de Kieler Fjorden stuift nog een politieboot….. verder. Het gevaar is geweken!