Zeilen op de Oostzee - Verhaal 4 - Kopenhagen, Zweede zuidkust, Bornholm

22 juni 2018 - Bornholm, Denemarken

Scrol helemaal naar beneden voor de andere 8 reisverhalen

Dag 46 t/m 49 Kopenhagen. Vier dagen voor toeristisch stadsbezoek, zoals: guided citywalk, design museum, changing of the guards  (moest Mieke zien), Koninklijk slot, Christiania: Michel was er begin 1970, toen de vrijstaat net was veroverd op de burgerlijk-kapitalistische maatschappij;  het vrijstaatje is er nu nog wel, het ideologische sausje is sterk verdund. Het trekt allerlei randgroepen aan én toeristen, waaraan wordt verdiend. Lekkere stad. Laatste avond uitgenodigd voor de openingsreceptie van restaurant, dat pal voor onze boot in de haven uit de grond werd gestampt. Wonder dat het op tijd klaar was.  Lekker aan de Aperol  Spritz en hapjes.

Dag 50 Kopenhagen – Falsterbo (Zweden), ZW 5 toenemend 6, 23 zeemijl, 4 ½ uur. Véél wind, daarom bij Falsterbo, op de grens van Sund en Zuidelijke Oostzee, de haven in.

Dag 51 Ystad, ZW 4, 35 zeemijl, 7 uur. Mooie wind, hoge golven die er nog staan van gisteren. Na 7 uur hobbelen op de golven, die schuin onder ons doorlopen, schieten we de haven van Ystad binnen, aan de Zweedse zuidkust.

Dag 52  Ystad, verwaaid. Het weer is veranderd. Westelijke stroming met regelmatig veel wind.

Dag 53 Skillinge, ZW 3, 22 zeemijl, 5:40 uur.  We willen door naar eiland Bornholm, maar i.v.m. golfslag en verwachting  veel wind vanmiddag besluiten we de Sandhammaran kaap ( de ‘Kaap de goede hoop van Zweden’- er liggen veel scheepswrakken)  te ronden en  varen Skillinge binnen. We meten windkracht  7 ‘s middags  op de pier. De omgeving hier in Zuid Zweden is saai en pover, het Groningen van Zweden? Volgens een Hollander die er woont, het Drente van Zweden. Jaja.

Dag 54 Allinge, eiland Bornholm, ZW 3-6, 23 zeemijl, 5uur. Voor het eerst de hele tijd in de regen gezeild. Opletten bi j het oversteken van de shipping lane: veel zeeschepen, die we maar voorrang geven.  We zien ze tijdig op het navigatiescherm, nog voor we ze in het echt zien. Bornholm, eiland  van ca. 40 km doorsnee ligt midden in de Oostzee tussen Polen en Zweden, maar is Deens. Afgemeerd in het schilderachtige vissershaventje Allinge.

Dag 55 Allinge, verwaaid. We fietsen wind mee 30 km over het eiland, de bus brengt ons terug. Handig die vouwfietsen.

Het varende bestaan tot nu toe.

We genieten nog altijd elke dag. Het leven aan boord nu al 55 dagen bevalt ons beiden uitstekend. We stellen vast dat het kleine oppervlak van dit ‘tiny house’ voor ons ruim voldoende is. Ook het leven met weinig spullen is lekker. Alles wat er is, is functioneel en het is overzichtelijk.  We leiden een simpel bestaan, gericht op het steeds verder trekken over nieuwe wateren, langs nieuwe kusten. Het geeft veel rust en soms wat onrust, dat is zeilen nu eenmaal.  Weer en wind zijn voor ons de belangrijkste nieuwsitems. Mieke volgt nog wel het wereldse nieuws via internet. Michel is die belangstelling al kwijt. Het is een bijzondere ervaring om dit – voor het eerst - langere tijd te doen.  Tegelijk is het inmiddels ook zo gewoon.  We runnen een huishoudentje, waar we wat extra letten op voldoende proviand en het tijdig bijvullen van de watertank. Mieke is hoofd bevoorrading. Naar de supermarkt en naar de bakker gaan is voor haar een uitje. Michel is hoofd technische dienst en 1e kok. We koken op niveau en Michel maakt dagelijks de lekkerste cappuccino, ook op zee. We lezen veel. De nieuwe omgeving, haven, stadje wandelend en fietsend ontdekken is leuk, maar nog leuker  is het als we weer uitvaren en de boot door het water dendert, op weg naar een nieuwe bestemming.

1. Rinnie😘:
    23 juni 2018
    Jeetje, wat doen jullie het goed! Zo helemaal vertrouwd en in jullie sas op de Zeekoet. Zo te lezen wel veel wind! Het brengt jullie nu snel naar mooie plekken. Leuk om te lezen. Goede vaart verder; we blijven jullie volgen...
    Wij vertrekken vandaag naar het westelijke wad.
  2. Rob Hartsinck:
    23 juni 2018
    Wat fijn te lezen dat jullie beiden na 55 dagen samen steeds blijven genieten. Kijken wat de elementen brengen. Vertrouwen op jezelf en de boot, de wereld rondom bijna kunnen vergeten. Dat is een kunst apart. Let it go, let the wind blow. En vergeet niet zo nu en dan zelf een flinke wind te laten.
    Later, Von en Rob